Mulligan therapie

Brian Mulligan is de grondlegger van het Mulligan concept, wat tegenwoordig door veel fysiotherapeuten wordt toegepast. Het is een concept waarbij het doel is om pijnvrij te mobiliseren.

Hypothetisch gezien gaat het concept uit van een sporingsprobleem van een gewricht. Een goed metafoor is een lade in de kast die erg stroef opent. Hierbij vind je het juiste spoor door een subtiele aanpassing te maken van de positie van de lade, waardoor het openen en sluiten zonder frictie verloopt. Dit principe kan ook toegepast worden op de gewrichten, waardoor deze pijnvrij kunnen bewegen.

Door veel te herhalen, kan de normale functionaliteit weer hersteld worden. Dit fenomeen leidt vaak tot een blijvend en snel herstel van de gewrichtsfunctie.

Bij welke klachten kan Mulligan therapie worden toegepast?

Soms zijn klachten al enige tijd aanwezig en soms zijn klachten net enkele dagen aanwezig. Het Mulligan concept wordt bij veel klachten aan het bewegingsapparaat toegepast. De fysiotherapeut zal beoordelen of er sprake is van een sporingsprobleem en of Mulligan therapie de beste behandeloptie is.

Hoe werkt Mulligan therapie?

Mulligan therapie maakt gebruik van mobilisaties met beweging. Er wordt een kleine correctie toegepast en gelijktijdig wordt er bewogen. Zo wordt in zowel de spieren en gewrichten als neurologisch een koppeling gemaakt waardoor pijnvrij bewogen kan worden. Hierdoor wordt snel en effectief een behandelresultaat bereikt.

Afhankelijk waar de klachten zitten, wordt er een aantal herhalingen met je besproken. Binnen één behandeling kan de pijn en de mobiliteit van een gewricht sterk verbeteren. Afhankelijk van de klachten en de duur dat deze al aanwezig zijn, zal de fysiotherapeut overleggen hoeveel behandelingen er nodig zijn. Het aantal is tevens afhankelijk van hoe jouw lichaam reageert op de behandelingen volgens het Mulligan concept.

Wat te doen na een behandeling?

Na een behandeling is het belangrijk om minimaal een kwartier te lopen en goed te drinken. De eerste twee dagen na behandeling moet je zware belasting voorkomen; denk hierbij aan zware sporten (bv contactsporten) of zwaar tillen.

Loop jij rond met lichamelijke klachten en wil je hier vanaf? Neem dan contact op en maak een afspraak om jouw klachten te laten beoordelen en te behandelen.