Hoofdpijn

Hoofdpijn wordt door verscheidene dingen veroorzaakt. Slechte nachtrust kan zodoende al voor deze vorm van pijn zorgen. Daarnaast zijn er verschillende soorten hoofdpijn, zoals cervicogene hoofdpijn, clusterhoofdpijn, migraine en spanningshoofdpijn.

Als fysiotherapeut zie ik in verhouding meer nekklachten dan hoofdpijnklachten, maar nekklachten en hoofdpijn komen vaak samen voor. In de meeste gevallen is de pijn stress gerelateerd door privé- of werkomstandigheden. Bij hoofdpijnklachten kijk ik vaak naar de vochtinname van de patiënt, dit kan namelijk van invloed zijn op hoofdpijnklachten.

Over het algemeen weet men niet dat de nek het grootste compensatiemechanisme van het lichaam is, want door de eerste en tweede nekwervel wordt gezorgd dat wij altijd recht kunnen kijken. Door de juiste uitvraag naar lichamelijke klachten in het gehele lichaam, zie ik vaak dat de klachten elders ontstaan maar zich in nek- en hoofdpijnklachten uiten.

Welke klachten komen bij hoofdpijn voor?

Hoofdpijn komt in verschillende soorten voor en daarbij horen afzonderlijke klachten, maar ze zijn bij iedere patiënt niet altijd hetzelfde. Bespeur je de volgende symptomen?

Cervicogene hoofdpijn

• Meestal eenzijdige pijn
  • Minder bewegingsvrijheid van de nek
  • Gevoeligheid voor licht en geluid
  • Misselijkheid
  • Oorsuizen
  • Duizeligheid
  • Uitstraling van de nek naar de arm

Clusterhoofdpijn

• Aanvallen die 15 minuten tot een aantal uur kunnen duren
  • Heftige eenzijdige hoofdpijn in of achter het oog
  • Rood en/of tranend oog
  • Kleiner pupil aan de kant van de pijn
  • Rusteloosheid
  • Uitstraling naar het oor, bovenkaak en nek

Migraine

• Aanvallen die een aantal uur tot meerdere dagen kunnen duren
  • Meestal eenzijdige, bonzende hoofdpijn
  • Gevoelig voor licht en geluid
  • Misselijkheid en braken
  • Flitsen, vlekken of beperkingen van het gezichtsveld

Spanningshoofdpijn

• Lichte tot gemiddelde knellende pijn aan de zijkant van het hoofd
  • Nekklachten, zoals een stijve nek
  • Verminderde eetlust
  • Misselijkheid

Wat zijn de oorzaken van hoofdpijn?

Tegenwoordig is de oorzaak van hoofdpijn nog steeds lastig te achterhalen, omdat het zou kunnen dat meerdere dingen de pijn veroorzaken. Binnen de praktijk zie ik vooral patiënten die hoofdpijn hebben door stress en spanning. Meestal ontstaat de pijn door:

• Alcohol
  • Allergieën
  • Cafeïne
  • Griep
  • Hersenschudding
  • Hormonale veranderingen
  • Medicijnen
  • Ongeval
  • Slechte nachtrust
  • Spierspanning
  • Uitdroging
  • Val op hoofd/nek
  • Verkeerde lichaamshouding
  • Vermoeidheid
  • Voedselallergie

Behandeling

Zoals eerder aangegeven zijn de eerste en tweede nekwervel het grootste compensatiemechanisme. Hierdoor komen veel druk- en trekkrachten op deze wervels. Daardoor ontstaat vaak een veranderde positie, wat klachten tot gevolg heeft. Door lichte behandeltechnieken vanuit het Mulligan Concept, FOI en FIT zijn deze klachten vaak goed te verhelpen. Hoofdpijnklachten zijn goed te behandelen afhankelijk van de de oorzaak en de tijd dat deze klacht al aanwezig. Het aantal behandelingen is afhankelijk van de complexiteit van de oorzaak.

Loop jij rond met hoofdpijn en wil je hier vanaf? Neem dan contact op en maak een afspraak om jouw klachten te laten beoordelen en te behandelen.